Gemeentelijk ontwikkelkader

Hoe kan een gemeente zich op een duurzame en evenwichtige manier positioneren? Een gemeentelijk ontwikkelkader biedt richtlijnen om oa toerisme in goede banen te leiden, met aandacht voor leefbaarheid, natuur en economie. Op deze pagina lees je hoe gemeenten data en strategieën inzetten om een positieve impact te creeëren voor bewoners en bezoekers.

Haagse Positioneringsstrategie - Aanpak 2021-2025

Plaatselijke positioneringsstrategie met Bureau Citymarketing als regisseur

Gemeente Den Haag ontwikkelde een positioneringsstrategie als kompas voor:

  1. de ontwikkeling van de stad;
  2. de communicatie richting inwoners;
  3. de manier waarop Den Haag zich wil laten zien aan de buitenwereld.

    Bureau Citybranding bewaakt de implementatie, helpt bij de communicatie richting de stad, monitort het imago en zorgt voor de werving van de juiste inwoners, professionals en studenten.

    Haagse positioneringsstrategie


    Utrecht merkprofiel & merkkompas (NL)

    Tools voor uitdragen positionering

    Utrecht Marketing ontwikkelde een merkprofiel en merkkompas als tools voor de positionering van de stad (binnen Nederland). Het merkprofiel legt Utrecht uit in één A4 en het merkkompas is een praktische meetlat voor het toetsen en verbeteren van initiatieven of projecten in de stad, zodat ze nog beter passen binnen de merkwaarden van Utrecht.

    Utrecht merkprofiel en merkkompas


    Ontwikkelkader logiesaccommodaties gemeente Súdwest-Fryslân

    Snelle en duidelijke toetsing van nieuwe initiatieven

    Gemeente Súdwest-Fryslân stelde een ontwikkelkader op voor logiesaccommodaties, inclusief een werkwijze. Nieuwe initiatieven waarvoor bestemmingsplanwijziging nodig is, worden getoetst aan de hand van dit kader. Dit zorgt voor eenduidigheid en meer snelheid in de toetsing.

    Ontwikkelkader logiesaccomodaties gemeente Sûdwest-Fryslân


    Visie Museumkwartier 2033 Den Haag

    In deze visie is het toekomstbeeld voor het gebied geschetst, waarbij deze visie geldt als kader voor de gezamenlijke marketing, programmering, economische ontwikkeling en de keuzes voor de inrichting van de buitenruimte.

    Visie Museumkwartier 2033