Aan de slag met bestemmingsmanagement
In 2030 heeft iedereen profijt van toerisme. Dat is onze gemeenschappelijke stip aan de horizon. Bestemmingsmanagement kan hier een bijdrage aan leveren. Steeds meer partijen gaan er actief mee aan de slag: provincies, gemeenten, destinatiemarketing- en citymarketingorganisaties (DMO’s/CMO’s) en kennisinstellingen. Wil je meer weten over bestemmingsmanagement of effectieve voorbeelden zien? Op deze site vind je inspiratie, informatie en praktische tips en tools.
Casestudies
Laat je inspireren door deze bestemmingen die de zeven stappen van de Leidraad Bestemmingsmanagement succesvol toepassen.
Venlo: Portret van Marcel Tabbers
“Als je wilt bewegen van een place to buy naar een place to be, welke beleving hoort hier dan bij?”
Veluwe: Portret van Evert Leusink
"Het inzicht dat recreatie en toerisme een strategisch instrument is maakt de urgentie van bestemmingsmanagement des te duidelijker."
Utrecht: Portret van Ronald Besemer
"Utrecht is bike capital of the world, dat laten we ook niet zomaar los."
Bewoners betrekken
Bewoners worden steeds meer betrokken bij gebiedsontwikkeling of beleidsvorming. Dit zijn een aantal toonaangevende voorbeelden.
Inwonersonderzoek Gelderland
Voor de gehele Veluwe is onder inwoners onderzocht hoe zij de relatie zien tussen toerisme en leefbaarheid.
Inwonersonderzoek Zeeland
Uit grootschalig onderzoek in Zeeland blijkt dat het creëren van bewustzijn over de positieve effecten van toerisme belangrijk is.
Verduurzaming
Verduurzaming speelt een grote rol bij bestemmingsmanagement, denk bijvoorbeeld aan het thema duurzame mobiliteit.
Mobiliteitshub Renesse
Schouwen-Duiveland stimuleert duurzaam vervoer via transferium Renesse. Elektrische auto's opladen en duurzame vervoersopties naar stranden en campings zijn mogelijk van mei t/m september.
Autonoom pontje FERRY
In Teylingen vaart FERRY, een autonoom veerpontje op zonne-energie. Het biedt naast de fietsbrug extra toegang en helpt bezoekers te spreiden en nieuwe plekken te ontsluiten.
Veluwe Deelfiets
Vier ondernemers startten een deelfietscoöperatie op de Veluwe. Bezoekers kunnen zich met de Veluwe Deelfiets duurzaam verplaatsen over het gebied, met minimale CO2-uitstoot als gevolg.
Monitoring
Monitoring is een essentiële stap in de aanpak bestemmingsmanagement. Het creëert inzicht in de impact van maatregelen, zowel sociaal-maatschappelijk, economisch en ecologisch.
Vrijetijdsmonitor Groningen
De vrijetijdseconomie is belangrijk voor Groningen op het gebied van economie, werkgelegenheid en leefbaarheid. De dynamische monitor bundelt relevante data en wordt continu bijgewerkt en aangevuld.
Monitor Gastvrij Fryslân
De monitor Gastvrij Fryslân geeft inzicht in diverse aspecten van gastvrijheid en toerisme in de provincie, gebaseerd op betrouwbare bronnen zoals CBS-data.
Utrechtse Heuvelrugmonitor
De vrijetijdseconomie is belangrijk voor Groningen op het gebied van economie, werkgelegenheid en leefbaarheid. De dynamische monitor bundelt relevante data en wordt continu bijgewerkt en aangevuld.
Utrecht Visitor Insight
Utrecht Visitor Insight biedt inzichten, rapporten en analyses over gastvrijheid, toerisme en recreatie in Utrecht. Een deel van de informatie is vrij toegankelijk, en een ander deel met een gratis login.
Tools voor effectief bestemmingsmanagement
Hoe pak je effectief bestemmingsmanagement aan? Hoe doen anderen dit? Op deze website vind je de nationale leidraad voor Bestemmingsmanagement, het zeven-stappenmodel, voorbeelden uit de praktijk en handige tools.
Bekijk voorbeelden per stap
Stap 1: Analyse
Een grondige analyse is essentieel voor het ontwikkelen van effectief beleid.
Stap 2: Ambitie
Op basis van de analyse wordt de ambitie bepaald: de stip op de horizon, ofwel de richting waarin een land, stad of regio zich wil bewegen om het gastvrijheidsdomein duurzaam te laten ontwikkelen.
Stap 3: Ontwikkelkader
Het ontwikkelkader is richtinggevend voor zowel bestemmingsontwikkeling als vraagsturing. Waar de ambitie gaat over de stip op de horizon, gaat het ontwikkelkader in op hoe de bestemming dat wil bereiken.
Stap 4: Bestemmingsontwikkeling
Het doorontwikkelen van bestaand aanbod en het ontwikkelen van nieuw, aanvullend aanbod, gericht op het aantrekken van de gewenste doelgroep vormt de kern van bestemmingsontwikkeling. Dit is nodig om aan de verwachtingen van gasten te kunnen blijven voldoen en om herhaalbezoek te stimuleren.
Stap 5: Vraagsturing
Met vraagsturing zorgen we voor graag geziene gasten, die passen bij het karakter van de bestemming.
Stap 6: Monitoring
Monitoring (en analyse) geeft sturingsinformatie. Het creëert inzicht in hoe interventies bijdragen aan het realiseren van ambities. Dit kan gaan om verschillende soorten impact: sociaal-maatschappelijk, economisch en ecologisch. En ook van de veranderingen in vraag en aanbod.
Stap 7: Organisatie
De organisatie van het proces van bestemmingsmanagement is complex. Dit komt door de vele lagen en partners die een rol spelen. Voor effectief bestemmingsmanagement is daarom afstemming nodig met een groot aantal stakeholders met uiteenlopende belangen op verschillende schaalniveaus.